Мультимедійний комплекс у школі.

Сучасну школу вже неможливо уявити без комп'ютерної техніки та комп'ютерних технологій. Вони так міцно увійшли у наше життя, так закріпилися у ній, що неможливо знайти людину, яка б не розуміла про що йде мова. Освіта не стало винятком із цього процесу.

Згідно пріоритетного проекту розвитку освіти у школах почали з'являтися інтерактивні дошки, мультимедійні проектори тощо. Таким чином, застосування їх на уроці не є сьогодні екзотикою, і, напевно, вперше технічне обладнання шкіл у цілому і кабінету зокрема, здійснюється швидше, ніж дидактичний супровід цього процесу. Мова йде не про брак готових дисків у магазинах, а про готовність вчителя застосувати всі наявні можливості для навчання на уроці.

Але по-перше ми розглянемо питання:

Що таке мультимедійний комплекс і які переваги його використання?

Мультимедійний комплекс (МК) це інтерактивна дошка + персональний комп'ютер + мультимедійний проектор.

complex1

Такий комплекс поєднує у собі всі переваги сучасних комп'ютерних технологій і виводить процес навчання на якісно новий рівень. Він відповідає тому образу сприйняття інформації, яким відрізняється нове покоління школярів, яке виросло на ТБ, комп'ютерах і мобільних телефонах, у якого набагато вище потреба у темпераментної візуальної інформації і зорової стимуляції.

Комп'ютерних наочних матеріалів і навчальних ресурсів по будь-якій темі або предмету можна знайти безліч і використовувати їх багаторазово. Не потрібно турбуватися про зберігання паперових карт, плакатів і т.д. - у них просто відпадає необхідність.

МК допоможе Вам звільнитися від рутини і знайти час для творчої роботи.

Ви отримаєте можливість повністю управляти будь-якої комп'ютерної демонстрацією - виводити на екран дошки картинки, карти, схеми, створювати і переміщати об'єкти, запускати відео та інтерактивні анімації, виділяти важливі моменти кольоровими позначками, працювати з різними комп'ютерними програмами. І все це прямо з дошки, не втрачаючи візуального контакту з класом і не прив'язуючись до комп'ютера.

Завдяки наочності та інтерактивності, Ви залучите весь клас до активної роботи.

Шкільна дошка - це невід'ємна складова будь-якого навчального класу, місце обміну інформацією між учнями і вчителем. Інтерактивна дошка - це жива взаємодія вчителя і учнів, управління процесом обміну інформацією між ними. Вона не тільки відображає, що відбувається в комп'ютері, але і дає можливість вносити виправлення і корективи, робити кольорові позначки і записувати коментарі, зберігати матеріали уроку для подальшого використання і редагування. До комп'ютера і, як наслідок, до інтерактивної дошки можна підключити мікроскоп, Web - камеру, цифровий фотоапарат або відеокамеру. І з усіма цими відбитими матеріалами можна продуктивно працювати прямо під час уроку.

Працюючи з інтерактивною дошкою, Ви завжди перебуваєте у центрі уваги, звернений до учнів особою і підтримує постійний контакт з класом.

interactive board school38

Наприклад, для вчителя фізики використання наочних моделей, інтерактивних анімацій, допомагає у простіше і зрозуміліше пояснити суть складних фізичних явищ, продемонструвати «віртуальні» досліди та експерименти.

У викладачів іноземних мов ресурсів ще більше, і варіанти використання дошки розроблені теж найрізноманітніші. Інтерактивні вправи для учнів, можливість поєднувати у них звук і відео, зупиняти відтворення у потрібному місці, щоб задати питання, проаналізувати, обговорити, перевірити і т.п. Поширені і популярні в усьому світі курси англійських, французьких, німецьких мов вже випускаються не тільки у вигляді книг, але і у вигляді версій, спеціально призначених для викладання з інтерактивною дошкою.

Використання інтерактивної дошки на уроці може збільшити ефективність навчання учнів у школі. За рахунок чого це відбувається? Як розкрити потенціал інтерактивної дошки і зробити її незамінним супутником учителя?

Ми визначили ключові напрямки застосування інтерактивної дошки:

  • Презентації, демонстрації та моделювання.
  • Підвищення активності учнів на уроці.
  • Збільшення темпу уроку при використанні інтерактивної дошки.

1. Презентації, демонстрації та моделювання.

Інтерактивна дошка - цінний інструмент для навчання всього класу. Це - візуальний ресурс, який може допомогти вчителям зробити уроки живими і привабливими для учнів. Інтерактивна дошка дозволяє піднести учням інформацію, використовуючи широкий діапазон засобів візуалізації (карти, таблиці, схеми, діаграми, фотографії і т.п.).

Вчителі можуть використовувати управління інтерактивною дошкою, щоб подати досліджуваний матеріал захоплюючими і динамічними способами. Інтерактивна дошка дозволяє моделювати абстрактні ідеї і поняття, не доторкаючись до комп'ютера, змінити модель, перенести об'єкт у інше місце екрану або встановити нові зв'язки між об'єктами. Все це відбувається у режимі реального часу.

2. Підвищення активності учнів на уроці.

Багато вчителів стверджують, що учні більш активні і зацікавлені на уроці, на якому використовується інтерактивна дошка. Інформація стає для них більш доступною і зрозумілою, що покращує атмосферу розуміння у класі, а учні - більш націлені на роботу.

3. Збільшення темпу уроку при використанні інтерактивної дошки.

Якщо у вас є інтерактивна дошка, то більше не доведеться чекати, коли учень напише завдання на дошці, і кілька хвилин уроку будуть втрачені - учитель може виводити на екран заздалегідь підготовлені матеріали, і час уроку буде використано тільки для вирішення поставлених завдань.

Всі записи на інтерактивній дошці можуть бути збережені у комп'ютері і знову відкриті при повторенні пройденого матеріалу або передані учневі, який пропустив урок через хворобу.

Вчителі, які почали працювати з інтерактивною дошкою, відзначають позитивні зміни як під час уроку, так і у обсязі матеріалу, що розуміється учнем. Вчителі стверджують, що з використанням інтерактивної дошки вони встигають подати більше інформації за менший час, і при цьому учні активно працюють на уроці і краще розуміють навіть найскладніший матеріал. Інтерактивна дошка стає незамінною для вчителів з кожного предмету: мови або математики, фізики або хімії, інформатики або навколишнього світу.

Отже основні способи використання інтерактивної дошки це:

  • можливість робити позначки і записи поверх виведених на екран зображень
  • групові форми роботи
  • спільна робота над документами, таблицями або зображеннями (також за допомогою конференц-зв'язку)
  • управління комп'ютером без використання самого комп'ютера (управління через інтерактивну дошку)
  • робота з інтерактивною дошкою як зі звичайною, але з можливістю зберегти результат, роздрукувати зображення на принтері
  • зміна тексту у виводяться на екрані документах, використовуючи віртуальну клавіатуру, яка налаштовується у програмному забезпеченні дошки
  • зміна будь-яких документів або зображень на екрані, використання будь-яких позначок
  • збереження на комп'ютері у спеціальному файлі всіх позначок, які вчитель робить під час уроку, для подальшої демонстрації на інших уроках або через інтернет
  • передача збережених під час уроку записів будь-якому учневі, що пропустив заняття або не встиг зробити відповідні записи у своєму зошиті
  • демонстрація роботи одного учня всім іншим учням класу
  • демонстрація навчальних відеороликів
  • створення малюнків на інтерактивній дошці без використання комп'ютерної миші
  • створення малюнків, схем і карт під час проведення уроку, які можна використовувати на наступних заняттях, економить час на уроці

Які переваги інтерактивної дошки?
У чому ж основні переваги інтерактивної дошки перед звичайною?
Чому інтерактивні дошки стають все більш популярними?
Чому школи не шкодують грошей на придбання настільки дорогого устаткування для кабінетів?

Інтерактивні дошки схожі на звичайні дошки, але у той же час вони допомагають вчителю використовувати засоби навчання легко і невимушено, перебуваючи у постійному контакті з класом.

school38

Інтерактивні дошки допомагають розширити використання електронних засобів навчання, тому що вони передають інформацію слухачам швидше, ніж при використанні стандартних засобів.

Інтерактивні дошки дозволяють вчителю збільшити сприйняття матеріалу за рахунок збільшення кількості ілюстративного матеріалу на уроці, як картинка з інтернету або великомасштабна таблиця, текстовий файл або географічна карта. Інтерактивна дошка стає незамінним супутником учителя на уроці, відмінним доповненням його словами.

Інтерактивні дошки дозволяють вчителю створювати прості і швидкі поправки у наявному методичному матеріалі прямо на уроці, під час пояснення матеріалу, адаптуючи його під конкретну аудиторію, під конкретні завдання, поставлені на уроці.

Інтерактивні дошки дозволяють учням сприймати інформацію швидше, брати учням участь у групових дискусіях, роблячи обговорення ще більш цікавими.

Інтерактивні дошки дозволяють учням виконувати спільну роботу, вирішувати загальну задачу, поставлену вчителем.

Інтерактивні дошки дозволяють проводити перевірку знань відразу у всьому навчальному класі, організувати грамотний зворотний зв'язок "учень - вчитель".

Інтерактивні дошки - це засіб або інструмент пізнання на різних уроках. Інтерактивні дошки сприяють розвитку мотивації, комунікативних здібностей, отримання навичок, накопиченню фактичних знань, а також сприяє розвитку інформаційної грамотності. Інтерактивні дошки вносять і етичний компонент - комп'ютерна технологія ніколи не замінить зв'язок між учнями. Вони тільки можуть підтримувати потенціал їх загального прагнення до нових ресурсів і підходить для використання в різних навчальних ситуаціях, де учні, вивчаючи предмет, беруть участь в діалозі з однолітками і викладачами з досліджуваного матеріалу.

Розумне використання у навчальному процесі наочних засобів навчання відіграє важливу роль у розвитку спостережливості, уваги, мовлення, мислення учнів.

Найбагатші можливості для цього представляють сучасні інформаційні комп'ютерні технології. На відміну від звичайних технічних засобів навчання ІКТ дозволяють не тільки наситити учня великою кількістю готових, чітко відібраних, відповідним чином організованих знань, а й розвивати їх інтелектуальні, творчі здібності.

Наочність матеріалу підвищує його засвоєння, так як задіяні всі канали сприйняття учнів - зоровий, механічний, слуховий і емоційний. Така форма подачі матеріалу дозволяє представити навчальний матеріал як систему яскравих опорних образів, полегшує запам'ятовування і засвоєння матеріалу, що вивчається. Подача навчального матеріалу у вигляді мультимедіа скорочує час навчання, вивільняє ресурси здоров'я дітей. Учнів приваблює новизна проведення таких моментів на уроці, викликає інтерес.

Подібні уроки допомагають вирішити наступні дидактичні завдання:

  • засвоїти базові знання з предмета;
  • систематизувати засвоєні знання;
  • сформувати навички самоконтролю;
  • сформувати мотивацію до навчання у цілому і до певного предмету зокрема;
  • надати навчально-методичну допомогу учням у самостійній роботі над навчальним матеріалом.

Звичайно, використання мультимедійного проектора, демонстрація або фронтальна робота з класом на уроці дають наочне уявлення, але більш повне розкриття можливостей мультимедійних технологій на уроці досягається не тільки фронтальної роботою, але і в індивідуальній роботі кожного учня з інтерактивним продуктом.

Треба відзначити, що мультимедійні програмні засоби несуть в собі широкі можливості, головне, щоб це зрозуміли ті, кого навчають. Це розуміння має перерости в інтерес не тільки учнів, а й вчителі, що дозволить йому по-новому поглянути на методику побудови уроків.

Дану технологію можна розглядати як пояснювально-ілюстративний метод навчання, основним призначенням якого є організація засвоєння учнями інформації шляхом повідомлення навчального матеріалу і забезпечення його успішного сприйняття, посилюється при підключенні зорової пам'яті.

При використанні на уроці мультимедійних технологій структура уроку принципово не змінюється. У ньому як і раніше зберігаються всі основні етапи, зміняться, можливо, тільки їх тимчасові (тимчасові) характеристики. Необхідно відзначити, що етап мотивації в цьому випадку збільшується і несе пізнавальне навантаження. Це необхідна умова успішності навчання, тому що без зацікавленості з поповнення відсутніх знань, без уяви і емоцій немислима творча діяльність учня.

Мультимедійний комплекс взагалі і комп'ютер зокрема - простий інструмент, який покликаний звільнити Вас від рутинної роботи пошуку дидактичного матеріалу, складання завдань, тестів, демонстрацій, привнести в вашу роботу нові творчі можливості, зручність і комфорт. Використання комп'ютерних технологій необхідно не тільки на уроках інформатики, а й на уроках з інших предметів.

А навчитися працювати з мультимедійним комплексом не так вже й складно. Такий комплекс відразу поставляється з програмним забезпеченням, яке є інтуїтивно зрозумілим і простим в освоєнні.

Спробувавши самостійно попрацювати з інтерактивною дошкою, Ви дуже швидко освоїте основні функції і відчуєте впевненість в своїх силах. Учням просто сподобається працювати з нею, вчитися стане цікаво і захоплююче.