DLP або LCD?

Навіть якщо ви новачок в світі цифрових проекторів, то вам не знадобиться довго ходити по магазинах або по фірмам, щоб з'ясувати що терміни LCD і DLP якось позначають два різних типи проекторів. Ви можете ще навіть і не знати, що означає LCD і DLP, але вже запитаєте: 'А який з них краще?'.

 

Відповідь проста. Коли як. І у LCD, і у DLP-технології є унікальні переваги. Жодна з цих технологій не досконала. Тому важливо зрозуміти, що кожна з них може дати саме вам. Тоді і можна буде вирішити, яка ж з технологій буде кращою. Для вас!

До слова, на ринку є ще і третя технологія, яка називається LCOS (Liquid Crystal on Silicon). Вона просувається декількома виробниками, зокрема JVC, Sony і Hitachi. LCOS-технологія використовується, наприклад, в декількох видатних проекторах для домашнього кінотеатру. Однак обговорення LCOS-технології виходить за рамки даного огляду.

 Технічні відмінності LCD і DLP-технологій.

Технологія DLP (Digital Light Processing - цифрова обробка світла) - це розробка компанії Texas Instruments. І вона дещо інша, ніж LCD. На відміну від рідкокристалічних LCD-панелей, які пропускають світлові промені, DLP-кристал являє собою відбивну поверхню, яка складається з тисяч мікродзеркал. Кожне таке мікродзеркал є пикселом (елементом зображення). У DLP-проекторі світловий промінь від проекційної лампи направляється на поверхню DLP-кристала. Кожне мікродзеркал управляється окремо.

У дорогих DLP-проекторах використовується три окремих DLP-кристала, по одному на кожний колірний канал (червоний, зелений, синій). Однак в більшості DLP-проекторів використовується диск, поділений на червоний, зелений, синій і білий (прозорий) сектори. Кожен кольоровий сектор служить фільтром, який пропускає тільки певний колір, і тільки білий сектор пропускає всі складові кольору. Диск, розміщений на шляху світлового променя між лампою і DLP-кристалом, швидко обертається, так що DLP-кристал висвітлюється то червоним, то зеленим, то синім світлом.

Кожне мікродзеркал направляє певну частину світла на об'єктив проектора в залежності від того, яка частка цієї колірної складової необхідна для створення необхідного колірного відтінку в даному елементі зображення в даний момент часу. Диск в DLP-проекторі обертається швидко, так що швидка зміна колірних складових сприймається оком людини як один певний відтінок кольору. У деяких сучасних DLP-проекторах на додаток до стандартних - червоному, зеленому, синьому і білому - секторам, використовується також ще темно-зелений і жовтий сектора.

 

Технічні переваги DLP і LCD.

Кожна з цих двох технологій швидко розвивалася протягом останніх п'яти років. Обидві технології стали значно досконалішими за цей час, і ті суттєві відмінності між ними, які ми звикли відзначати, стали вже зовсім не такими й істотними. Деяка різниця ще помітна, але весь хід подій - класичний приклад того, як відкрита ринкова конкуренція стимулює поліпшення технології.
Традиційно одне з основних достоїнств LCD-проекторів складалося в більш високій колірної насиченості зображення, ніж це могли дати DLP-проектори. Причина полягає в тому, що в більшості одночипових (тобто в яких використовується тільки один кристал) DLP-проекторах, призначених для ринку бізнес-презентацій, колірної диск поряд з червоним, зеленим і синім секторами, обов'язково включає і т.зв. білий (тобто прозорий) сектор для того, щоб підвищити загальну яскравість зображення. І хоча зображення дійсно виходить більш світлим, ніж якби цього білого сектора не було, така схема призводить до зменшення насиченості кольору, роблячи кольору на зображенні від DLP-проектора не настільки соковитими і виразними. Це не є проблемою для комп'ютерних презентацій, де кольори самі по собі досить чіткі і насичені. Але якщо ви плануєте використовувати проектор для перегляду високоякісного відео, на це варто звернути увагу.

Щоб компенсувати зниження колірної насиченості і поліпшити точність передачі кольору багато DLP-проектори, призначені для домашнього кінотеатру або інших областей застосування, де потрібно високоякісне відео, тепер використовують 6-сегментний колірної диск, що складається з двох наборів червоного, зеленого і синього секторів. У той же час білий сектор відсутній. (В деяких проекторах колірної диск має навіть 7 або 8 секторів, за рахунок додаткового темно-зеленого сектора).

Такий багатосегментний колірної диск значно покращує колірну насиченість і точність передачі кольору проектора, хоча і за рахунок неминучого зниження загального світлового потоку. Це хороше рішення, оскільки рівень якості відеозображення залежить від контрастності картинки на екрані (ось чому відео найкраще виглядає в темному залі). А в темряві в високий світловий потік від проектора і не потрібно.

Таким чином, орієнтовані на застосування в кінотеатрі DLP-проектори практично зрівнялися з LCD в плані колірної насиченості. У той же час DLP-проектори, призначені для ринку бізнес-презентацій, де потрібна підвищена яскравість, за колірною насиченістю поки що відстають від LCD-проекторів. Зображення у DLP-проекторів виходить ніби більш білясте.

Інша область, де було помітно відмінність двох провідних проекційних технологій - це чіткість комп'ютерних зображень. При однаковому дозволі LCD-проектор зазвичай дає більш чітку картинку, ніж DLP-проектор. Різниця найбільш помітна при демонстрації таких матеріалів, як наприклад, електронні таблиці з безліччю дрібних букв і цифр. У той же час при демонстрації відео відмінностей в чіткості практично немає. Не можна сказати, що DLP-проектор дає розмите і нерезкое зображення. Зовсім ні. Коли ви дивитеся на екран, де проектується Excel-таблиця з якогось DLP-проектора, вона вам здається цілком чіткою. Різниця буде помітна тільки якщо два зображення однієї і тієї ж таблиці вивести з DLP- і LCD-проекторів на розташовані поруч екрани. Зображення від LCD-проектора в порівнянні виглядає більш чітким і різким

Третє традиційну перевагу LCD - це більш висока світлова ефективність. LCD-проектори зазвичай дають значно вищий світловий потік, ніж DLP-проектори при тій же потужності проекційної лампи. Тому LCD-проектори домінують в тих областях, де потрібен високий світловий потік. На момент написання цього огляду відомо більше 60 моделей проекторів з яскравістю від 3000 до 6000 люмен при ціні менше 10 тис дол. І всі вони - це LCD-проектори, за винятком однієї DLP-моделі, причому цей єдиний DLP-проектор має світловий потік 3200 лм, тобто майже на нижній межі розглянутого діапазону.

Таким чином, LCD-проектори - це те, що потрібно для демонстрації в освітлених приміщеннях, тобто там, де потрібен високий світловий потік.


У LCD-проекторов исторически было три недостатка, которые относятся в большей степени к демонстрации видео и мало влияют на демонстрацию компьютерных изображений. Первое - это видимая 'пикселизация', т.е. нежелательная возможность видеть, что изображение состоит из отдельных элементов. Второе - это то, что называют эффектом сетки или решетки (' screendoor effect ') - изображение выглядит, как если его рассматривать из-за решетки. Этот эффект возникает из-за наличия т.н. 'межпиксельных' промежутков в LCD-матрице. Наконец, третья 'слабость' LCD-технологии - это не столь впечатляющий уровень контрастности и глубины черного цвета, что совершенно необходимо для показа высококачественного видео.

LCD-технології в минулому довелося витримати чимало 'нарікань' від фанатів відео через цих трьох зазначених нами недоліків. Однак в сьогоднішніх LCD-проекторах ці проблеми вже майже пішли в минуле. Міжпіксельна проміжки в LCD-панелях з тих пір зменшилися, а фізична роздільна здатність - число пікселів на екрані - збільшилася. На зорі проекційної індустрії дозвіл проекторів була низькою - зазвичай VGA (640 x 480) і навіть гірше. Потім з'явилися проектори з роздільною здатністю SVGA (800х600), а потім і XGA (1024х768) і вище. Багато сучасні проектори використовують і широкоформатний LCD-матрицю c роздільною здатністю 1280х720 або 1366х768. З кожним витком еволюції кількість пікселів на зображенні збільшувалася, а видима пикселизация і ефект сітки зменшувалися.

В сучасних проекторах з роздільною здатністю SVGA (і тим більше XGA) на тій відстані, з якого зазвичай переглядають зображення глядачі, видима пикселизация відсутня. Крім того, міжпіксельна проміжки у всіх LCD-апаратах, незалежно від дозволу, значно зменшилися в порівнянні з тим, що було ще 2-3 роки тому. Сьогодні навіть для недорогих моделей LCD-проекторів ефект сітки набагато менш помітний, ніж це було в проекторах попередніх поколінь.

Оскільки DLP-технологія створює елемент зображення за рахунок відбиття світла від крихітних мікродзеркал, зображення на краях пікселя кілька 'пом'якшені' і не настільки чітко опрацьовані, як в LCD-проекторах - ось чим пояснюється легке розмиття деталей в електронних таблицях, але з іншого боку і традиційно більш гладка для DLP картинка в відео. У цьому ж в значній мірі криється і причина того, що DLP все ще має перевагу перед LCD в плані менш помітною пикселизации зображення. Однак завдяки останнім удосконаленням LCD-технології вам буде потрібно підійти вже набагато ближче до екрану, щоб помітити цю різницю.

Що стосується контрасту, то LCD все ще помітно поступається DLP, але обидві технології зробили помітний крок вперед. Всього три роки тому типовий LCD-проектор мав контрастністю 400: 1 і нижче, в той час як DLP-моделі мали відповідний показник 600: 1 або 800: 1. Але кардинальне поліпшення обох технологій вивело показники контрастності на нові рубежі. Сьогодні багато DLP-проекторів мають показник контрастності на рівні 2000: 1, а моделі, розроблені спеціально для домашнього кінотеатру - навіть 5000: 1. У той же час зараз вже 38 моделей LCD-проекторів мають заявлену контрастність 1000: 1 і вище. А впровадження динамічного управління апертурою вже в найближчому майбутньому дозволить досягти в LCD-проекторах ще більш вражаючих значень контрастності. Sony вже анонсував проектор VPL -551 з контрастністю 6000: 1, а Panasonic випустив LCD-проектор AE -700 з контрастністю 2000: 1.

Висновок такий: за показником контрастності LCD-проектори реально подолали свій технологічний недолік. Дійсно, будь-який проектор, що володіє контрастністю 2000: 1 і вище здатний дати чудову картинку з чудовою опрацюванням деталей в тінях.

Нарешті, одне з головних переваг DLP-проекторів в порівнянні з LCD - це компактність! Якість, особливо важливе для ринку мобільних презентацій. Завдяки тому, що DLP-система побудована за все на одному кристалі (а не на трьох LCD-панелях, як в LCD-проекторі), DLP-проектори мають більш компактну конструкцію. Зараз на ринку вже більше 50 проекторів з масою менше 1.6 кг і тільки три з них - це LCD, всі інші - DLP. Більшість же LCD-проекторів мають масу 2 кг і вище

.

Потенційна проблема DLP: 'Райдужний ефект'.

Якщо є якась одна проблема, яку всі схильні розглядати як недолік DLP-технології, то це те, що принцип кольороподілу за допомогою обертового колірного диска потенційно здатний викликати видимий артефакт на зображенні, який називають 'райдужним ефектом'. Він виникає просто через те, що будь-яка кольорова точка на зображенні формується шляхом послідовного виведення трьох основних кольорів: червоного, зеленого і синього. (У дорогих DLP-проекторів з 3 кристалами немає колірного диска, а отже, і не може бути ефекту веселки.) В принципі сама DLP технологія і побудована на тому, що людське око просто не встигає відстежити швидку зміну основних кольорів і сприймає не окреме , а сумарна дія їх уже як певний відтінок кольору. На жаль, деякі люди, що володіють 'швидкої' візуальної системою, здатні ці переходи бачити. Є також підстави вважати, що швидка зміна кольорів є причиною скарг на втому очей і навіть головний біль під час тривалих переглядів з використанням DLP-проектора.

Оскільки в LCD-проекторі основні кольори завжди виводяться одночасно, у глядачів при демонстрації з LCD-проектора цих проблем просто не виникає.

Наскільки серйозною є ця проблема? Для різних людей по-різному. Більшість взагалі не помічає ніякого райдужного ефекту. Однак тих, хто здатний бачити райдужний ефект, це може настільки дратувати, що вони просто не можуть дивитися на екран. Інші кажуть, що час від часу вони про себе відзначають райдужний ефект, але це не заважає отримувати задоволення від перегляду.

Texas Instruments і виробники DLP-проекторів значно просунулися в подоланні цієї проблеми. У першому поколінні DLP-проекторів колірної диск робив 60 оборотів в секунду (3600 об / хв). Так що частота 'миготіння' кожного кольору становила 60 Гц. Базову частоту 60Гц в першому поколінні DLP-апаратів позначили як '1х' - одношвидкісні. Коли стало ясно, що проблема веселки існує і багатьом заважає, у другому поколінні DLP-проекторів частота обертання колірного диска була збільшена до '2х' (або 120 Гц, тобто 7200 об / хв).

Сьогодні, як уже зазначалося вище багато DLP-проектори для домашнього кінотеатру мають 6-сегментний колірної диск. Хоча диск обертається зі швидкістю 7200 об / хв, але за рахунок того, що на диску два набори червоного, зеленого і синього секторів ефективна частота зміни кольорів зростає ще в два рази і такі апарати позначають як '4х' - чотиришвидкісні. Таке додаткове подвоєння частоти ще більше зменшує число людей, які можуть бачити райдужний ефект. Шестисегментний 4-швидкісний колірної диск практично повністю виключає ймовірність прояву райдужного ефекту при використанні проектора в домашньому кінотеатрі.

У той же час через необхідність забезпечити високий світловий потік для комп'ютерних презентацій, в більшості DLP-проекторів бізнес-класу все ще використовується 4-сегментний 2-швидкісний колірної диск. Однак зараз починають з'являтися і бізнес-проектори (наприклад, у BenQ і ряду інших прпоізводітелей) з 3-швидкісним колірним диском, з тим, щоб знизити ймовірність появи проблеми райдужного ефекту у користувачів.

Наскільки важлива проблема 'райдужного ефекту' для вас?

Якщо вам уже раніше доводилося працювати з DLP-проекторами, і ви не бачили райдужного ефекту, то тим більше не побачите його в сучасних DLP-проекторах. Більшість людей не помічає райдужного ефекту взагалі, навіть зі старими DLP-проекторами. Однак немає іншого способу зрозуміти, чи потрапляєте ви в ту групу 'щасливчиків', яким цей ефект дійсно заважає - аж до сильної втоми очей і головного болю, поки ви самі на собі не проведете експеримент, тобто не посидиш якийсь час, дивлячись на демонстрацію з DLP-проектора і не подивитеся за своїми відчуттями.

 

Потенційна проблема LCD: Деградація зображення.

Лабораторні випробування показали, що при тривалих термінах напрацювання LCD-панелі деградують, особливо в синьому каналі, викликаючи порушення колірного балансу і зниження загальної контрастності зображення. У випробуваннях використовувалися п'ять LCD-проекторів, які працювали 24 години на добу, 7 днів на тиждень протягом декількох місяців. Хоча випробування виявили деградацію характеристик використаних LCD-проекторів, все ж вибірка була занадто мала для того, щоб з цього робити глобальні висновки. До того ж проектори працювали в режимі, в якому вони навряд чи коли-небудь будуть використовуватися в реальному житті. Тому важко зробити однозначний висновок про те, як буде відзначений ефект деградації проявлятися при нормальних умовах експлуатації.

А що сьогодні?

Найбільші розробники і виробники LCD-панелей - компанії Epson і Sony - зрозуміло, не зацікавлені віддавати ринок проекторів компанії Texas Instruments з її конкуруючої DLP-технологією. Так що конкуренція змушує як LCD-виробників, так і Texas Instruments постійно вдосконалювати свою продукцію з метою розширення своєї частки ринку. LCD-технологія досягла значних поліпшень в плані зниження видимої пикселизации і підвищення контрастності. Судячи з недавніх анонсів нових проекторів Sony і Panasonic, використання методу динамічно керованою апертури, мабуть, може стати ключовим моментом, за рахунок якого DLP в значній мірі втратить перевагу в контрастності, яким ця технологія до цих пір незмінно володіла. Якщо це станеться, поле битви двох конкуруючих технологій переміститься виключно в область ціни і дозволу.

Що стосується цін, то зараз на ринку поки ще спостерігається порушення паритету. У бізнес-сегменті DLP-проектори в середньому дешевші, ніж LCD, для всіх дозволів. Два самих недорогих SVGA-проектора на ринку на даний момент - це DLP-проектори. З 11 SVGA-моделей дешевше 1100 дол, 7 проекторів DLP і 4 проектора LCD. З 14 XGA-моделей дешевше 2000 дол, 10 проекторів DLP і 4 проектора LCD. Тобто на ринку бізнес-проекторів зі стандартним форматом зображення 4: 3 проявляється неявне цінову перевагу DLP-проекторів.

Чого не можна сказати щодо проекторів з широкоформатного матрицею 16: 9. З 11 проекторів з роздільною здатністю 1280х720 (формат HDTV 16: 9) в ціновому діапазоні нижче 5000 дол, все 11 проекторів - це LCD-моделі. Sharp недавно анонсував DLP-модель Z 2000 с роздільною здатністю 1280х720 і ціною 3999 дол. Це перший DLP-проектор за ціною нижче 5000 дол, і все одно ця ціна удвічі вище, ніж у самого недорогого широкоформатного LCD-проектора. Так як ми не спостерігаємо подібного розриву цін в сегменті бізнес-проекторів стандартного 4: 3 формату, можна зробити висновок, що різниця в ціні залишається великий завдяки відчутної переваги DLP в суперконтрастності і якості відео. Якщо це так, то з початком поставок нових висококонтрастних LCD-проекторів, виробникам широкоформатних DLP-проекторів швидше за все доведеться значно знизити свої ціни.

Як LCD, так і DLP - технологія швидко розвиваються на радість споживачам. Гонка мініатюризації вже привела до створення таких компактних і при цьому потужних проекторів, які ми навіть і уявити собі не могли ще пару років назад. Показник світлового потоку на одиницю маси збільшився кардинально. А якість відео у кращих LCD- і DLP-проекторів вже перевершує навіть високий рівень вимог комерційних кінотеатрів.

Ми продовжуємо рекомендувати LCD і DLP проектори для самого широкого спектра застосувань. У сфері мобільних презентацій важко знайти альтернативу DLP-проекторів вагою всього лише 1 кг. У той же час випуск мініатюрних LCD-проекторів, таких як Epson EMP-740 (1.5 кг) свідчить про те, що LCD-технологія залишається сильним гравцем і в цьому сегменті ринку. У сфері оснащення великих освітлених конференц-залів, там, де потрібен високий світловий потік, чільні позиції займає LCD-технологія. Що стосується сфери домашніх кінотеатрів, то DLP зберігає свою конкурентну перевагу в передачі кольору, контрастності і довготривалої стабільності, що спонукає багатьох покупців при оснащення свого домашнього кінотеатру віддавати перевагу DLP-проектора. Але і в цій сфері відмінність DLP- і LCD-технологій фактично сходять нанівець, оскільки обидві технології здатні забезпечити споживачеві набагато вищу, ніж раніше, якість зображення

.

То яка з технологій - DLP або LCD - найкраща?

Коли як. У обох є свої переваги і свої недоліки. Жодна не досконала у всьому. Так що битва технологій триває.

І єдиний явний переможець в цій боротьбі - це Ви, шановний споживач!

Наші фахівці завжди раді надати кваліфіковану консультацію з будь-якого проектора - тел. (0512) 71-94-28, 71-53-79